söndag 14 juli 2013

Jag lever fortfarande!

Jag lever fortfarande!!!

Efter ett långt uppehåll på bloggen så är jag tillbaka.
Senaste månaden har varit otroligt välfylld av jobb och annat som har gjort att jag varken har haft tid eller ork att uppdatera bloggen med nya fynd.

Jobbat typ 6 dagar i veckan senaste månaden pga. otroligt mycket jobb, men snart så börjar äntligen min efterlängtade semester. Har inte heller haft så många nya fynd att visa upp, men här kommer iallafall några av dem.


Har hittat ytterligare en variant i det vackra orange färgade glaset av Bo Borgström från Åseda. Hela 24 cm hög! Jag har nu ca. 10 stycken vackra pjäser i olika varianter och storlekar i det vackra gula och orangefärgade glaset. Sedan har jag ju en hel del andra pjäser av Bo Borgström i andra färger också!
Men söker naturligtvis fler så jag hoppas på att fynda ännu fler i sommar!

Hittade för ett tag sedan dessa vackra glas från Iittala. De heter Senator och ingår i en serie som har samma formgivare som de underbart vackra Festivoljusstakarna med ringarna. Dessa är nog någon typ av drinkglas eller så. Lite för små för att vara vinglas. Kostade 20 kronor för 3 stycken så kunde inte låta dem stå kvar.





Jag har köpt dessa jätteläckra och rätt stora tallrikar från Gustavsberg. De är märkta med det latinskta namnet Cynara scolymus och så Kronärtskocka. Jättefint skick och 6 stycken till antalet.
De har en diameter på ca. 25 cm, så rejäla är de. Har massor av porslin sedan innan så dessa vet jag inte om jag ska behålla eller om jag ska sälja dem vidare. Såg på nätet att de brukar kosta rätt mycket.
Är det någon som är intresserad så hör av er! Passar perfekt till sommarens grillfester.

En vacker tysk vas har också hittat hem till mig samt dessa små mått som jag tror kommer från Gense.
De var helt svarta när jag köpte dem, men lyckades att putsa upp dem så de blev rätt så fina. Sett dessa lite här och var och de är märkta, men är så liten text så man ser knappt vad det står:)



Dessa 4 skålar fyndade jag också för ett tag sedan. De kommer från Arabia och ingår i serien Arctica.
Jättebra modell och precis lagom stora till glassen eller till efterrätten. Går att diska i maskin och de går även att ha i ugnen. Stilrena, användbara och riktigt fina. 4 stycken kostade mig 20 kronor.



Avslutar detta inlägg med detta fina fynd! Ett stort fat eller vad det kan vara från engelska Poole Pottery. Toppskick och riktigt läckert. Motivet ser ut att komma från typ " Ringaren i Notre Dame " eller något sådant. Kan tänka mig att det finns en serie med liknande fat och där motiven kanske kommer från olika berättelser och sagor.
Kostade mig 20 kronor, tror nog att det var ett fynd.

De här är lite av de sakerna som har fått följa med mig hem senaste tiden. Tyvärr så har det blivit dåligt med besök på loppisar och liknande senaste tiden, men hoppas att det blir ändring på det i sommar.

Har också börjat att kolla igenom alla mina skåp och hyllor för att rensa lite och sälja av mycket. Dels för att skapa lite mer utrymme och sedan för att göra plats för nya härliga fynd.

Ser du något i min blogg som du skulle vara intresserad av så hör gärna av dig. Det kan ju mycket väl vara så att jag ev. kan tänka mig att sälja vissa saker vidare:)

1 kommentar:

  1. Härlig att se! Många fina fynd du har hittat! Faten var ju bra läckra!

    SvaraRadera