söndag 12 augusti 2012

Loppislördagen samt Jönköpingsfesten.

Vi skulle ut och storhandla mat inför kommande arbetsvecka och passade samtidigt på att besöka 3 loppisar i närheten.
Fick utdelning på samtliga ställen. Inga jättefynd, men var allmänt trevliga och användbara saker.

Första stället vi besökte gav oss ytterligare en värmeljuslykta av klarglas från Royal Krona. Jag hittar bara dessa i klarglas! Ska det vara så svårt att hitta dem i grönt eller i rött?

På nästa ställe hittade vi 2 stycken tyska vaser. Den större med hänkel var märkt West Germany och den mindre med hänkel var märkt Strehla. Köper ju oftast bara tyska vaser utan hänklar, men kunde inte låta dessa stå kvar! Hittade på samma loppis 7 stycken plockgafflar i mycket fint skick.

Sista stället vi besökte gav även det utdelning. Hittade 2 stycken skålar i pressglas från finska Karhula. Tror de kallas Olympia. Rätta mig gärna om jag har fel, jag är osäker på namnen;)
Har sedan tidigare 5-6 stycken sådana här i klarglas och i opalin glas. Jag har även en hel del liknande skålar från Glimma i olika storlekar. Till jul så brukar vi alltid fylla dessa skålar med massa gott julgodis. Kommer ihåg att mormor och farmor alltid hade godis i sådana här när jag växte upp:)

Fanns många saker som man kunde köpt, men måste se till att sälja av lite fler saker innan vi köper på oss mer.

Hittade tidigare i veckan en fin advents skål från Ekeby på en loppis. Kommer att bli läcker till advent med fina ljus och fylld av nötter eller annat trevligt. I perfekt skick och för 15 kronor så tyckte jag att den skulle få flytta hem till oss.

Det får bli en stor sortering och utrensning i skåp och lådor till hösten. Om det är någon som hittar något av intresse på bloggen så hör av dig. Man vet ju aldrig vad jag kommer att sälja av.

Efter alla loppisbesök och mat inköp, så hann vi även med att besöka den årliga Jönköpingsfesten som går av stapeln i augusti varje år. I år mellan den 10-11/8. Extra tur med vädret har de ju haft och det har tydligen varit besöksrekord. Roligt när de anordnar sådant här och folk ställer upp och besöker de olika arrangemangen.
De spärrar av stora delar av centrala Jönköping och det är massa uppträdanden, idrottsevenemang, utomhus bio, Stadskamp, allehanda försäljningar och olika utställningar m.m. Vi hann även med att kolla in Triathlon-SM som anordnades här i helgen, där Lisa Nordén som vann OS silvret i just Triathlon deltog och hon vann ju naturligtvis! Överlägset! Hann även med att kolla in en hel del utomhus matcher i innebandy m.m.
Fick oss även lite gott att äta och att dricka på de olika serveringsställena som fanns i stan. Hur mycket som helst att se och göra;) Missade dock säkert hälften av alla olika evenemang.

En mycket trevlig och händelserik lördag med andra ord!

2 kommentarer:

  1. Adventsljusstaken är riktigt läcker. Om du vill sälja den så skulle den gärna få fira jul på mitt köksbord :)

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt erbjudande! Första tanken var faktiskt att sälja den, såg en likadan på Tradera för typ 100 kronor mer än jag gav.
    Men den har liksom växt hos mig och kan se den framför mig till advent, fylld med nötter eller något annat:)
    Så läcker glasyr på den!
    Behåller den nog så länge, men skulle jag ändra mig så är du den första jag kontaktar.

    SvaraRadera