söndag 3 juni 2012

Olle Alberius Vaser

Denna vecka har jag inte varit på en enda loppis. Lite tråkigt, men jag har ju hela sommaren framför mig och ska försöka hinna med så många som möjligt då:)



Tänkte dock passa på att visa min samling av Olle Alberius vaser från Rörstrand. Vet ej hur många olika mönster de finns i, men skulle vara mycket tacksam om någon som har mer info om dessa hör av sig till mig. Har iallafall hittat 6 stycken olika genom åren. Alla med härliga färgglada mönster på. Använder dem själv inte som vaser , utan de står bara och är snygga i min Stringhylla i arbetsrummet.
Som sagt, skulle vara mycket tacksam om ni vet något mer om dessa. Tillverkningsår, olika färgställningar m.m. Och det är klart, finns det någon som har någon färg som jag inte har så är jag naturligtvis intresserad av köp eller byte med något annat. Hör bara av er isåfall. Vet med mig att jag har sett dessa vaser på andra bloggares sidor, så det finns säkert någon som sitter inne med lite mer info om dessa skönheter.

Passar även på att visa ett av mina loppisfynd från förrförra veckan som jag helt glömde av.

Denna söta lilla eskimåflicka från Upsala Ekeby av Mari Simmulson. Vet att det finns iallafall en eskimå till i samma serie av henne.

Får önska alla en fortsatt trevlig helg och jag hoppas att ni har hunnit loppisfynda massor i helgen.

5 kommentarer:

  1. Du har nog sett vaserna hos mig...jag har sex vaser men ser att jag har en som du inte har och du har en som jag inte har...jag var bortrest i köpenhamn över kristihim och då missade jag en vas på tradera...den som du har...var det kanske du som vann? !

    http://gilasgrotta.blogspot.se/2011/09/alberius-uppdatering.html

    SvaraRadera
  2. Ja, den köpte jag på Tradera nyss, fanns 2 stycken ute från samma säljare och jag vann den ena. Ja, jag ser att du har en som jag inte har. Får försöka att hitta den...Hoppas att du kan hitta den du saknar också.

    SvaraRadera
  3. WOW, de där vaserna har jag aldrig sett förut! Magiskt vackra...

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket! Inte världens bästa uppställning på dem i Stringhyllan, men tyvärr så är hyllan full av andra fina fynd så de får trängas lite tills jag hittar en bättre plats där de får glänsa bättre med sin skönhet!
    Och tack Maria för din fina blogg, du hittar så underbart vackra ting och du har verkligen känsla för stil och inredning. Alltid lika roligt att läsa din blogg

    SvaraRadera
  5. Så kul att se att du också samlar på de här vaserna! Jag hade nog aldrig sett dem innan jag var hemma hos Gila och fick se hennes fina samling. Kul att ni har den gemensamt och kan peppa varandra att hitta nya dekorer! :)

    SvaraRadera