söndag 22 juli 2012

Komplettering Alberius vas + lite andra fynd!

Nu var det en evighet sedan jag gjorde ett nytt inlägg;)

Men allt har ju sin förklaring! Dels så har det varit dåligt med nya fynd och sedan så är det ju semester:) Har haft en veckas semester nu och det har varit sååå skönt att bara koppla av!
Har varken orkat eller hunnit med att uppdatera bloggen på ett tag, men här kommer lite nytt.

Först ut så har jag lyckats att komplettera min samling av små vaser från Rörstrand av Olle Alberius.
Blev så glad när jag lyckades buda hem denna på Tradera. Och till ett mycket bra pris också.
Här kan du se de övriga vaserna i min samling! http://designbloggenjonkoping.blogspot.se/2012/06/olle-alberius-vaser.html

Har även hunnit med att besöka lite loppisar och hittat lite fina saker. Bla. hittade jag denna oanvända och helt nya glögg/vinkolv från Boda Nova. Är ju inte glöggtider nu, men den går ju även att använda som vinkolv. Man tar bara bort trädelarna på kolvens hals så blir det som en vanlig karaff typ.
Och vill man sedan ha den som en glöggkolv igen, så sätter man bara tillbaka delarna och fyller den med glögg och tänder värmeljuset under! Den kostar ny i butik runt 500-600 kronor och jag fick ge 25 kronor:)
Ett riktigt fynd även ekonomiskt alltså!
Ser fram emot många fina glöggstunder i vinter, då denna kommer att användas friskt.

Även jag har blivit med en våffelvas från Reijmyre. Hittade denna på en loppis för en femma:)
Jättefint skick, behövdes bara diskas ur lite så blev den som ny. Läcker klarglas/gråaktig färg. Är ca. 15 cm hög.

På samma loppis hittade jag även denna vackra vas från danska Soholm. Så läcker glasyr!
Märkt undertill med 3306 Soholm Denmark och sedan något jag inte kan utläsa. Typ Stentoj eller något sådant!

Har sökt lite på nätet och sett att denna läckra vas finns i flera storlekar. Någon som har dessa och som vill sälja dem får gärna höra av sig. Gav inte mycket för den, men hade gärna gett mer. Bara såå läcker!

Sist vill jag avsluta med dessa häftiga glasunderlägg från danska IRA. Hittade dessa på en loppis och även om det inte är min stil riktigt så fick de följa med hem. 6 stycken i jättefint skick och märkta med Anita Wangel. Riktigt häftig 60-70 tals stil!

4 kommentarer:

  1. Det står "Stentøj" som helt enkelt betyder stengods. Grattis till fin vas, dansk keramik är underskattad (och ofta billig!) i Sverige än så länge.

    SvaraRadera
  2. Grymt snygg färg på Söholm-vasen! Skulle passa utmärkt till våra ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle den säkert göra;) Jag får se om jag kan hitta några fler i sommar. Behöver egentligen inte några fler saker att samla på just nu, men skulle jag hitta fler så kanske detta är något att behålla.

      Annars så kan jag säkert tänka mig att avyttra den framöver!

      Radera
  3. Kul att du fått komplettera lite! :)
    Glasunderläggen är jättefina, jag har en bricka med samma dekor.

    SvaraRadera