tisdag 12 juni 2012

Antik och Samlarmässa Näs

Jag har besökt dåligt med loppisar och Second Hand affärer senaste tiden, men i lördags så tog jag mig en liten tur. Fick passa på att lämna bilen mellan skurarna.
Var på några loppisar i Jönköping och begav mig sedan till utkanten av Mullsjö, där det i helgen var en Antik och Samlarmässa. Stället de anordnade mässan på heter Näs. Ligger strax utanför Mullsjö vackert vid en sjö.

Trodde kanske att det skulle vara en hyfsat stor mässa, men blev riktigt besviken när det visade sig att det bara var typ 5-6 säljare. De flesta hade bara böcker, gammalt linne och plåtburkar:(
Inte min grej riktigt.
Men fanns några säljare som hade lite kvalitets saker och där hittade jag mina inköp.



Min samling av Lisa Larson växer stadigt!

Först köpte jag denna katt av Lisa Larson. Specialupplaga från 1965. Finns i två olika glasyrer. Dels denna gulorange färgade och sedan en blåsvart färg också. Benämns i boken Lisa Larson som Liten Katt bara.



Hittade även denna skål ur serien Thalia. Aldrig sett denna serien i den här mörkbruna färgen, bara sett den i den gulaktiga färgen som är vanligast.
Någon som känner till mer om denna serien och denna färgen? Även säljaren sa att han aldrig sett denna färgen innan. Vet ej om jag ska behålla denna, kanske kommer att säljas om det skulle finnas intresse där ute någonstans? Hamnar kanske på Tradera så småningom annars.
Serien som har 7 olika delar tillverkades mellan 1960-1969

Hör av er om intresset finns!


Sist så hittade jag på en loppis denna snygga vas från Strehla. Fick följa med mig hem för 25 kronor.

7 kommentarer:

  1. Har inte heller sett Thalia i den här mörkbruna glasyren, kanske är den ett glasyrprov?
    Och det var en rasande söt Liten Katt! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det kan säkert vara ett glasyrprov. Är nog inget jag kommer att behålla, men riktigt snygg är den iallafall.

    Och visst är katten söt:) Ska se om jag kan hitta den blåsvarta katten också någon gång. Vore roligt att ha ett ex. av varje.

    SvaraRadera
  3. Åh, så fina, båda två. Lisas är ljuvlig.

    SvaraRadera
  4. Kan man ens kalla det för mässa om det är så få säljare?
    Lisa fullkomligt älskar jag men som med mycket annat så är det så jäkla. Dyrt oftast.

    SvaraRadera
  5. Tycker också det är konstigt att det kallades för mässa. Var första gången de anordnade det på Näs, kanske kommer att bli fler säljare längre fram. Men ändå!

    Iallafall så åkte jag inte förgäves, fick ju ändå med mig 2 Lisa Larson saker hem. Och till ett bra pris jämfört med andra mässor och Tradera.
    Alltid roligt som samlare att hitta delar man inte hade innan och till ett bra pris. Men Lisa Larson börjar bli väldigt dyrt:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi vill gärna samla på alla de söta barnen hom gjort, heter de all världens barn?
      Men de är för dyra om man skulle shoppa loss på tradera. Dessutom är det väl ganska svårt att göra fynd på just hennes välkända saker?

      Radera
  6. Ja, tyvärr så har ju ALLT som har med Lisa Larson blivit dyrt. När jag började samla för ett antal år sedan så kunde man fortfarande fynda. Svårt idag dock.

    All Världens Barn är inte så jätte dyra, men visst de har också gått upp i pris.
    Själv samlar jag och köper nästan enbart hennes äldre produktioner.
    Jag köper inget från K-Studion

    SvaraRadera