torsdag 17 maj 2012

Bloggutmaning: Retrodjuren

Trevligt med en ny Bloggutmaning! Detta blir den första som jag deltar i. Tänkte bidra med lite bilder av mina Retrodjur som jag har här hemma. De är utspridda lite överallt i lägenheten och en del står undanstoppade i skåp, för att kanske få komma fram någon gång i framtiden.


Börjar med den härliga ugglan av Carl-Harry Stålhane som är ett arv från min mormor. Gillar denna starkt och den är som sagt ett minne av kära mormor.

Sedan har vi den färgstarka och härliga fågeln av Mari Simmulson. Finns i lite olika storlekar. Jag har nog den vanligaste tror jag. Märkt undertill med 0192.


Får väl också passa på att visa några av alla mina Lisa Larson djur. Har ju ett 30 tal olika djur och figurer nu , men visar bara några stycken av dem. Första bilden är serien Menageri. Tog mig ett tag att få denna komplett, men lyckades till slut. Det var katten som var den svåraste att hitta i perfekt skick. Nu står de och stoltserar i Stringhyllan i arbetsrummet.

Bredvid serien Menageri står den nästan kompletta serien Lilla Zoo. Den som saknas i denna serien är bisonoxen. Händer att jag ser den till salu någon gång då och då, men själva charmen med samlandet är ju att hitta dem till överkomliga priser. Detta har inte hänt ännu:)


Mina lejon ur serien Afrika var bland de första jag köpte när jag började samla Lisa Larson. Är inte av de första som producerades, men de får duga tills jag hitta några som är äldre. Här kommer även en bild av Katten från Stora Zoo, som jag har 2 stycken av. Denna på bilden är den första jag köpte.


Favoriter i repris! Några djur från Nittsjö av Thomas Hellström. Lite naivistiskt gjorda nästan, men visst är de härliga? Ugglan är senaste tillskottet jag skrev om för några veckor sedan.

Måste ju också få visa några äldre nallar som sitter och kramar om varandra i en fåtölj vi har på övervåningen. Såå härliga och lite lagom slitna. Precis som fåtöljen.

Skickar även med en liten bild på några glasdjur som har inköpts billigt på loppis. Tror att kaninen/haren är från Lindshammars glasbruk.

Sist men inte sämst kommer en härlig gammal retro påskhöna jag köpte på samlarmässa för några år sedan. Den var fylld med massa härliga påskägg m.m.för påskris. Även fast påsken är över som får den stå framme och glänsa med sin skönhet!

Detta var en del av mitt Retrozoo och mina Retrodjur. Hoppas att ni gillade vad ni såg, själva så njuter vi av dessa i vår närhet var dag.

3 kommentarer:

  1. Du hade ju en del djur! Den översta ugglan är nog nästan min favorit. Tillsammans med Lisa Ls Menageri-serie som är så charmig!

    SvaraRadera
  2. Retropåskhönan har du kvar den? Vad vill du ha för den? Kramar 0707328683.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jodå, påskhönan finns kvar och den pryder sin plats här i vårt hem nu i Påsk. Denna får nog bo kvar hos oss, så mycket nostalgi :) Men annars så pågår det en storrensning bland alla våra samlar saker. Kände att jag var tvungen att ta tag i situationen, då jag bara köpte och köpte och aldrig sålde något. Så nu säljs det för fullt på både Facebook och på Tradera! Man kan inte samla på allt och jag vill inte ha mer saker än att jag har koll på vad jag har. Tyvärr varit dålig på att uppdatera bloggen :(
    Kan inte skylla på jobbet heller, då jag nu jobbar hemifrån med eget!

    Tack ändå för ditt inlägg! Mvh Jesper

    SvaraRadera